torsdag 12 juni 2008

Nu är jag live..!


Ja nu är det dags... Peter har visat mig hur jag ska göra för att delta i Bloggen "The Rough Set", så nu kan jag lägga mig i det hela...Ha, Ha. Först skickar jag med en bild där jag syns iklädd min egen kilt. Det är en Nova Scotia tartan dvs en områdestartan (mönster) som man har i Canada. När skottar utvandrade, mer eller mindre mot sin vilja (thanks to the English...) tog man naturligtvis med sig sina traditioner. Områdeskiltmönster finns det i viss mån även i Skottland. Men "overseas" bidrar det till att stärka identiteten. Kilten beställdes av Kiltmakers i Inverness hösten 1990 eller 1991 när jag var där med en grupp som reseledare. Först tog Derek Parker i butiken alla nödvändiga mått. Sedan fick jag veta att nu fick jag ha tålamod för den skulle sys upp först. Det skulle ta någon månad eftersom denna variant är sällsynt. Jag åkte hem och sedermera på semester på Maldiverna. Där satt jag sedan vid/på ekvatorn och faxade fram o tillbaka till Derek i Inverness. Fick veta att man varit tvungna att sy upp tyget eftersom det ej fanns på lager. Lagom till jul kom sedan ett paket till posten i Landskrona, som jag fick hämta ut på Tullkammaren (när vi hade en sådan här). Personalen undrade vad det var för märklig dräkt. Sedan dess har jag använt kilten på alla resor jag haft till Skottland, som reseledare och privat, vid marknadsföringstillfällen i Sverige och Norge samt privat vid olika festliga tillställningar och när jag hållit mina whiskyprovningar. Vem slår en provningsledare i kilt? Välkommen att boka förresten - 073-98 46 883 Jöran

Inga kommentarer: